Header Ads

Οι προθέσεις καλές, τα προβλήματα άλυτα

Τον τελευταίο καιρό, το διαδίκτυο έχει πλημμυρίσει από αναρτήσεις υποψηφίων δημοτικών συμβούλων, οι οποίοι ανακοινώνοντας την υποψηφιότητά τους σε κάποια δημοτική παράταξη, συνήθως προβάλλουν πως κίνητρό τους είναι η αγάπη για την πόλη και η διάθεση να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του τόπου.

Χωρίς να έχει κανείς πρόθεση να αμφισβητήσει την αγάπη των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων για την πόλη, γιατί ασφαλώς δεν μπορεί να μετρηθεί ποιος αγαπά τα Ιωάννινα περισσότερο από τους άλλους, θα κάνουμε μια ανασκόπηση σε παλαιότερες προεκλογικές περιόδους, για να ξαναθυμηθούμε τις προεκλογικές υποσχέσεις για την επίλυση των προβλημάτων που ταλάνιζαν και δυστυχώς εξακολουθούν να ταλανίζουν την πόλη.

Προεκλογική περίοδος 2010
Κατά την προεκλογική περίοδο του 2010, η δημοτική παράταξη «Ενότητα Πολιτών- Νέα Γιάννενα», φιλοξενεί στην ηλεκτρονική της σελίδας όλες τις προγραμματικές της δεσμεύσεις, όσα δηλαδή υποσχόταν πως θα υλοποιήσει μετά την εκλογή της. Πράγματι, στις δημοτικές εκλογές του 2010 αναδείχτηκε νικήτρια παράταξη και ανέλαβε τα ηνία του διευρυμένου πια Δήμου Ιωαννιτών. Ας θυμηθούμε, λοιπόν, ορισμένες δεσμεύσεις της παράταξης, όπως αποτυπώθηκαν στο προεκλογικό της πρόγραμμα.
Σε ανάρτηση με ημερομηνία 20/09/2010, γίνεται εκτενής αναφορά στην προστασία της λίμνης Παμβώτιδας. Ανάμεσα στις διάφορες προτάσεις για τη λίμνη, που σημειώνουν άλλωστε πως «είναι δεμένη με τα Γιάννενα με μια σχέση ζωής, είναι όρος επιβίωσης της ίδιας της πόλης και του Λεκανοπεδίου», αναγράφεται και η εξής δέσμευση: «Ολοκλήρωση του δικτύου αποχέτευσης στην πόλη και σε όλους τους οικισμούς στο Λεκανοπέδιο και σύνδεσή τους με το συγκρότημα βιολογικού καθαρισμού για την επεξεργασία των λυμάτων»

Αλήθεια, μετά από εννέα χρόνια ολοκληρώθηκε το δίκτυο αποχέτευσης σε όλους τους οικισμούς και σ’ ολόκληρο το Λεκανοπέδιο; Η απάντηση, δυστυχώς, είναι αρνητική παρά το γεγονός πως μέσα σε διάστημα οκτώ-εννέα ετών θα μπορούσε να γίνει αποχετευτικό σύστημα σε ολόκληρη την Ήπειρο! 
Ας σημειωθεί πως η ίδια παράταξη με άλλο επικεφαλής και αφού συνενώθηκε με την παράταξη «Κοινωνία Πολιτών» συνέχισε να είναι η αρχή του τόπου και μετά τις εκλογές του 2014. 

Ας θυμηθούμε μία ακόμη προγραμματική δέσμευση του 2010, η οποία έρχεται συχνά πυκνά στο προσκήνιο της επικαιρότητας και φυσικά δεν βλέπουμε την υλοποίηση του έργου. Μέσα στο πρόγραμμα «Βιώσιμη κινητικότητα & Οργάνωση Κυκλοφορίας» προβλεπόταν το εξής έργο: «Δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων στο κέντρο και σε ολόκληρη την πόλη, σε συνδυασμό με την διαμόρφωση «πράσινων διαδρομών», για τη σύνδεση βασικών πόλων όπως Πανεπιστήμιο, ΤΕΙ, Νοσοκομεία, Πανηπειρωτικό, Αεροδρόμιο κ.ά.»

Αν όντως είχε ξεκινήσει ένα τέτοιο έργο πριν από τόσα χρόνια, δεν θα ακούγαμε ακόμη και σήμερα τη δημοτική αρχή να το εντάσσει ξανά το 2019 στα προγραμματικά της σχέδια.

Και ασφαλώς, το διαχρονικό πρόβλημα του κυκλοφοριακού της πόλης μπαίνει πάντα στην προεκλογική ατζέντα: «Δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης στα όρια των κυκλοφοριακών δακτυλίων για την εξυπηρέτηση του εμπορικού και ιστορικού κέντρου της πόλης (Δόμπολη, στάδιο, Μάτσικα κ.α), αλλά και στις αφετηρίες των προτεινόμενων γραμμών Τραμ, στις εισόδους της πόλης κ.α, για την μείωση της κυκλοφορίας στο κέντρο».

Όπως επίσης για την επίλυση του κυκλοφοριακού χάους που επικρατεί στην πόλη υποσχόταν μεταξύ άλλων:

«Ορθολογική διασύνδεση του μητροπολιτικού οδικού δικτύου των Ιωαννίνων με τους μεγάλους Διευρωπαϊκούς άξονες μεταφορών (Εγνατία οδός, Ιόνια οδός, σιδηρόδρομος), για την αποφόρτιση του δικτύου από τις κινήσεις transit. Στην κατεύθυνση αυτή η κατασκευή νέου ημικόμβου στη νότια έξοδο της σήραγγας του Δρίσκου και η σύνδεση με την εθνική οδό Ιωαννίνων-Τρικάλων στη Μάζια, είναι απαραίτητη».

Ας μην μπούμε στον κόπο βέβαια να σχολιάσουμε  την ύπαρξη σιδηροδρόμου, σιδηροδρομικού σταθμού και Τραμ, που μόνο ως αστείο θα μπορούσε να ακουστεί,  αλλά η δέσμευση για δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης ήταν ασφαλώς απαραίτητη να υλοποιηθεί, καθώς είναι έργο ζωτικής σημασίας για την πόλη και τους πολίτες. Δυστυχώς, ούτε αυτό το είδαν οι Γιαννιώτες και οι επισκέπτες της πόλης να υλοποιείται. 

Σε ανάρτηση ιστολογίου ενημέρωσης με ημερομηνία 29/10/2010, βρίσκουμε την είδηση με τον τίτλο: «Πρόστιμο 110.000 ευρώ στη ΔΕΥΑΙ». Εκτός, δηλαδή του γεγονότος πως ακόμη και σήμερα πληρώνουμε το νερό και την αποχέτευση σε πολύ υψηλές τιμές, το 2010 η ΔΕΥΑΙ καλούνταν να πληρώσει πρόστιμο 110.000 ευρώ για την ελλιπή και προβληματική λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού. 

Ίσως υποθέσει κανείς σήμερα πως μετά από εννέα χρόνια το πρόβλημα αυτό θα είχε λυθεί. Και όμως, μετά από τόσα χρόνια η πολύπαθη ΔΕΥΑΙ εξακολουθεί να μολύνει το περιβάλλον, να της επιβάλλονται πρόστιμα και να έχει δεχτεί μηνύσεις από το Δήμο Ζίτσας και από την κίνηση «Καθαρός Καλαμάς». 

Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα ιστολογίου ενημέρωσης, το πρόβλημα αυτό έφτασε μέχρι τις Βρυξέλλες. Ζητήθηκε, λοιπόν, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διεξαγάγει προκαταρκτική έρευνα ενώ παράλληλα  η αναφορά  διαβιβάστηκε και στην επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας  Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων.

Για την επίλυση, λοιπόν, όλων αυτών των σημαντικών προβλημάτων της πόλης δεν χρειάζονται μόνο καλές προθέσεις, γιατί υπάρχει μεγάλη απόσταση από τη σκέψη στην πράξη. Απαιτείται πρωτίστως να ηγηθούν στη δημοτική αρχή τα άτομα εκείνα που μπορούν να κάνουν πράξη τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις. Γιατί μόνο όταν υπάρχει συνέπεια μεταξύ λόγων και έργων, μπορεί και ο πολίτης να εμπιστευτεί την τύχη του τόπου του σε μια δημοτική αρχή, που δεν θα τον απογοητεύσει για ακόμη μία φορά.

Ας είναι οι εκλογές του Μαΐου του 2019 η αφετηρία για μια νέα αρχή για την πόλη, για να γίνουν τα Γιάννενα η πόλη που μας αξίζει.








Έφη Μακρή
Φιλόλογος-αρθρογράφος
Υποψήφια δημοτική σύμβουλος με την παράταξη «Γιάννενα Τώρα»